Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Wnętrze Koliby pod Klinem (ok. 1440 m) w Dolinie Raczkowej w słowackich Tatrach Zachodnich. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze Koliby pod Klinem (ok. 1440 m) w Dolinie Raczkowej w słowackich Tatrach Zachodnich.

Szałas u zbiegu Doliny Gaborowej i Zadniej Raczkowej, jeden z najwyżej położonych w Zachodnich Tatrach, był dawniej własnością pasterzy z Przybyliny - stąd spotykana niekiedy nazwa Pribylinský salaš. ("Typowy liptowski szałas pasterski, dostać tu można żętycy, sera owczego i t. p." — pisał w 1937 r. Tadeusz Zwoliński.) Odremontowany jakiś czas temu służy jako schronienie przed deszczem i miejsce noclegowe.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,3 MBWyświetleń: 3376 (#1956)
Koliba pod KlinemKoliba pod Klinem
Schronisko Skalnatá chata nieopodal Łomnickiego Stawu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Schronisko Skalnatá chata nieopodal Łomnickiego Stawu.

Czekamy na kapustovą polievkę...
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,0 MBWyświetleń: 8152 (#325)
Pieczątka ze Skalnatej chaty
Wnętrze kościoła pw. Trójcy Św. i św. Klary w kompleksie klasztornym sióstr klarysek w Starym Sączu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła pw. Trójcy Św. i św. Klary w kompleksie klasztornym sióstr klarysek w Starym Sączu.

"Świątynia jest budowlą złożoną z wielobocznie zamkniętego prezbiterium z zakrystią od północy oraz jednonawowego, dwuprzęsłowego korpusu przykrytego sklepieniem krzyżowo-żebrowym, do którego od południa przylega wzniesiona w XIV w. kaplica św. Kingi (pierwotnie Mariacka). Nawa została zamknięta piętrową budowlą, mieszczącą na parterze przedsionek i tzw. kamienną zakrystię, a na piętrze oratorium.

Gotycka budowla kryje piękne barokowe wnętrze. W prezbiterium znajdują się trzy ołtarze (główny z obrazem św. Trójcy i ze stiukową sceną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny oraz boczne św. Klary i św. Antoniego), których rzeźbiarska oprawa została wykonana przez Baltazara Fontanę w latach 1696-1699 oraz prowadzące do zakrystii XVII-wieczne drzwi z malowanymi scenami z życia św. Kingi i jej męża Bolesława Wstydliwego. W nawie szczególną uwagę zwracają ołtarze Matki Boskiej Pocieszycielki Strapionych oraz św. Kingi, oba z XVII w., a także wspaniała barokowa ambona przedstawiająca tzw. drzewo Jessego, czyli drzewo genealogiczne rodu Jezusa. W kaplicy św. Kingi znajduje się drewniana figura księżnej z ok. 1470 r., a na ołtarzu srebrna trumienka mieszcząca jej relikwie. Ściany kaplicy, oratorium oraz nawy pokrywa XVIII-wieczna polichromia Feliksa Derysarza." (Tekst z materiałów XIII Małopolskich Dni Dziedzictwa Narodowego).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 4957 (#1245)
Stary łaciński napis na ścianie kruchty kościoła klarysek w Starym SączuStary łaciński napis na ścianie kruchty kościoła klarysek w Starym SączuStary łaciński napis na ścianie kruchty kościoła klarysek w Starym SączuOkucie drzwi do kościoła klarysek w Starym Sączu z widoczną datą 1599
Wewnątrz XVII-wiecznego kościoła św. Sebastiana w Jurgowie na Spiszu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wewnątrz XVII-wiecznego kościoła św. Sebastiana w Jurgowie na Spiszu.

"Kościół parafialny św. Sebastiana i Matki Boskiej Różańcowej w Jurgowie datowany prawdopodobnie na rok 1675 r., jest fundacją sołtysa Jakuba Kesza i młynarza Mikołaja. Murowana zakrystia i kaplica św. Józefa pochodzą z 1935 r. [...] Świątynia nie ma wieży, jedynie w dachu nad nawą znajduje się niewielka wieżyczka sygnaturkowa. Prezbiterium jest węższe od nawy i ma dwuboczne zamknięcie, od północy przylega do niego zakrystia, a do nawy - kaplica. Nawę przykrywają stropy płaskie, natomiast w prezbiterium - pozorne sklepienie kolebkowe. Rokokowa polichromia o motywach figuralnych, geometrycznych i roślinnych pochodzi z 1813 r., w okresie międzywojennym została przemalowana przez Kazimierza Piętkę. Wyposażenie głównie rokokowe z XVIII w. Ołtarz główny zdobi figura Matki Boskiej Różańcowej i rzeźby św. św. Piotra i Pawła. W prawym ołtarzu bocznym znajduje się rzeźba św. Mikołaja, a w ołtarzu lewym figura Matki Boskiej Różańcowej wraz ze św. św. Józefem i Joachimem. [...] W kościele znajduje się też zabytkowa ambona i konfesjonał z końca XVIII w." (Szlak Architektury Drewnianej, Kraków 2005)

Główny ołtarz przechodzi w tym roku renowację; wcześniej zdążono już odnowić polichromię w nawie i boczne ołtarze. W zwieńczeniu prawego z nich warto zwrócić uwagę na dość drastyczne przedstawienie św. Agaty.

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 6363 (#629)
Obraz św. Sebastiana na stropie nawy kościoła w JurgowieKościół św. Sebastiana w Jurgowie: św. Agata ze zwieńczenia prawego ołtarza bocznego
Niedzica - XIV-wieczny kościół parafialny pw. św. Bartłomieja, czyli nieznana rokokowa perła Polskiego Spisza. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Niedzica - XIV-wieczny kościół parafialny pw. św. Bartłomieja, czyli nieznana rokokowa perła Polskiego Spisza.

"Kościół wygląda jak wspaniały salon pełen rzeźb, światła, ruchu i ozdób. Głównym akcentem jest monumentalna konstrukcja ołtarza głównego, zajmująca całą ścianę i sięgająca po sklepienie. Mocne kręcone kolumny boczne podtrzymują wydatny gzyms, cechujący się bogatym, plastycznym ukształtowaniem. Jest on przerwany środkową, dwupiętrową częścią ołtarza, bogatą w drobne złocone ornamenty. Zamiast wewnętrznych kolumn - potężne, biało odziane postacie aniołów podtrzymują na głowach całą konstrukcję. [...] Ołtarz roi się od rzeźb. Są to anioły w locie, rozkoszne, uskrzydlone główki lub też bogata, drgająca życiem ornamentacja. Całość robi wrażenie plastyczne, nie liczące się z ciężarem postaci, z siłą przyciągania, z poczuciem równowagi lub też zmysłem konstrukcji. Jak gdyby człowiek znajdował najwyższą radość w przezwyciężaniu materii, w olśniewaniu widza swoją potęgą twórczą, a raczej potęgą Tego, którego sztuka ludzka miała chwalić. Było to więc egzaltowane, burzliwe oraz pompatyczne w bogactwie zwycięstwo idei, triumf i fanfary kontrreformacji. Ustawione kulisowo w nawie ołtarze boczne, o bogatej plastycznej dekoracji kolumn i gzymsowań, zdobione są nieco drobniejszą ornamentyką, przylegającą, przylepioną niemal do ich ścian. Tutaj cała uwaga skupia się na świetnych artystycznie, złoconych rzeźbach nadnaturalnej wielkości, przedstawiających świętych Joachima i Józefa oraz święte Rozalię i Apolonię w rozkołysanym ruchu, w ożywionych szatach, których fałdy są kształtowane szerokimi, pełnymi rozmachu cięciami dłuta." (Hanna Pieńkowska, Tadeusz Staich: Drogami skalnej ziemi, Kraków 1956).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 7023 (#480)
Strona
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Czwartek, 2 listopada 2017: Na murach pałacu Pena w portugalskiej Sintrze
Palácio da Pena
Czy to już jest koniec? :( (widz)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017