Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Wnętrze kościoła Santo Stefano Rotondo na wzgórzu Celio w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Santo Stefano Rotondo na wzgórzu Celio w Rzymie.

Pierwszy kościół na tym miejscu, konsekrowany przez papieża Symplicjusza między 468 a 483 rokiem, został poświęcony męczennikowi, świętemu Szczepanowi, którego ciało sprowadzono wówczas do Rzymu z Ziemi Świętej. Był to pierwszy rzymski kościół na planie koła, inspirowanym Bazyliką Grobu Świętego w Jerozolimie.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,0 MBWyświetleń: 3619 (#1884)
Męczeństwo św. Szczepana (kościół Santo Stefano Rotondo, Rzym)VII-wieczna mozaika w kaplicy śś. Prymusa i Felicjana (kościół Santo Stefano Rotondo, Rzym)Kościół Santo Stefano Rotondo w Rzymie
Wnętrze kościoła Santo Stefano Rotondo na wzgórzu Celio w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Santo Stefano Rotondo na wzgórzu Celio w Rzymie.

"Jasna i pusta aula z kręgiem solidnych kolumn, jak to mówią w Rzymie: z odzysku, czyli z budowli pogańskich. Kolumny wydzielają deambulatorium, otoczkę, która zaprasza do krążenia; ze środka kopuły płynie uroczyste światło. Do XIV wieku otoczki były dwie, z dwoma rzędami kolumn, budowla miała więcej majestatu. Zewnętrzny krąg został wyburzony z powodu problemów ze statyką kościoła, po tylu stuleciach istnienia; pierwszy krąg kolumn jest teraz wtłoczony w ścianę wewnętrzną. Przewodniki słusznie zauważają, że prawie nie naruszyło to charakteru budowli, choć pewnie osłabiło uderzenie emocjonalne. Po latach, kiedy oglądałam Stefana tylko z daleka, z trudem odtwarzając sobie okrągły rysunek wśród drzew, bo wszystkie dojścia były zamknięte, zobaczenie wnętrza, wreszcie dostępnego, było wydarzeniem." (Ewa Bieńkowska: Spacery po Rzymie, Warszawa 2010).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,4 MBWyświetleń: 2992 (#2089)
Tron papieża Grzegorza Wielkiego w kościele Santo Stefano Rotondo w RzymieRenesansowy nagrobek Jánosa Lászaia, spowiednika papieskiego, z roku 1523 (kościół Santo Stefano Rotondo, Rzym)Sceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w Rzymie
W rzymskim kościele Santo Stefano Rotondo — z tyłu już nadciąga (spóźniony) pan z tekstem, że foto tylko senza cavalletto :-). 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
W rzymskim kościele Santo Stefano Rotondo — z tyłu już nadciąga (spóźniony) pan z tekstem, że foto tylko senza cavalletto :-).

"W tej cudownej świątyni, która najlepiej, by została naga ze swoim światłem i przenikaniem ścian, i pozwoliła Duchowi Świętemu buszować po zmurszałych kamieniach, jest trzydziestoobrazkowy z górą wybór najbardziej dosadnych scen z martyrologii chrześcijańskiej, oddany z ogromnym bogactwem szczegółów. Pośrodku kościoła białe światło, na ścianach krew. Pod każdym freskiem opis po włosku i po łacinie. AGATA DZIEWICA SZLACHETNA WYCIERPIAWSZY MĘKI OKRUTNE I PIERSI OBCIĘTE MAJĄCA ZOSTAJE ZABITA, głosi napis, a na malowidle Agata, przywiązana do kolumny, zamiast piersi ma dwa czerwone koła po piersiach, a oprawca zbiera z ziemi odcięte jej członki. ZA JULIANA APOSTATY CES. JAN I PAWEŁ I BIBIANA DZIEWICA ZOSTALI ZAMORDOWANI, ARTEMIUSZ UŁOŻONY POMIĘDZY DWOMA GŁAZAMI ZOSTAJE ZGNIECIONY, a na malowidle trójka męczenników leży na wznak na trawie, podczas gdy czwartemu, na którym ciąży kamienna płyta, z oczodołów wypływają okrągłe galarety oczu. Pieczenie, gotowanie, ścinanie, obcinanie, kaleczenie, darcie skóry, wieszanie. Dużo tego, za dużo." (Jarosław Mikołajewski: Rzymska komedia, Warszawa 2011).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,6 MBWyświetleń: 3377 (#1955)
Sceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w Rzymie
Wnętrze bazyliki św. Witalisa (Basilica di San Vitale) przy via Nazionale w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze bazyliki św. Witalisa (Basilica di San Vitale) przy via Nazionale w Rzymie.

"Kościół został zbudowany w V wieku, za pontyfikatu Innocentego I, a następnie przebudowany na przełomie VIII i IX. Potem za czasów Sykstusa IV - della Rovere (1471-1484) pomniejszony do obecnej jednonawowej bryły. Freski w transepcie i po bokach absydy pochodzą z początku XVII wieku. Sprawiają one dość niesamowite wrażenie, bo ze szczegółami przedstawiają wszelkie możliwe tortury, jakimi poddani byli św. Wit i inni święci-męczennicy." (Wojciech Ponikiewski: Rzym i jego czarna arystokracja. Spacerownik historyczny, Warszawa 2009).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 3782 (#1835)
Kościół San Vitale w RzymieKościół San Vitale w Rzymie: fresk "Droga na Kalwarię" Andrei CommodiegoKościół San Vitale w RzymieKościół San Vitale w Rzymie: śmierć św. ProtazegoKościół San Vitale w Rzymie: św. Witalis zakopywany żywcemKościół San Vitale w Rzymie
Wnętrze kościoła Matki Boskiej Zwycięskiej — Santa Maria della Vittoria przy Via XX Settembre w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Matki Boskiej Zwycięskiej — Santa Maria della Vittoria przy Via XX Settembre w Rzymie.

Świątynia słynie ze stojącej w bocznej kaplicy najgłośniejszej rzeźby Berniniego, "Ekstazy św. Teresy". Dotarli tu też bohaterowie książki Dana Browna Anioły i demony: "Langdon i Vittoria ruszyli biegiem do głównego wejścia kościoła i stwierdzili, że drewniane drzwi są zamknięte. Vittoria trzykrotnie wystrzeliła do starodawnej zasuwy, która rozpadła się na kawałki.
Kościół nie miał kruchty, toteż po otwarciu drzwi zobaczyli od razu całe wnętrze świątyni. Widok przed ich oczami był tak nieoczekiwany i niezwykły, że Langdon zamknął na chwilę oczy i otworzył je ponownie, żeby jego umysł mógł go sobie przyswoić.
Kościół miał bogaty barokowy wystrój... złocone ściany i ołtarze. Na samym środku pod główną kopułą ustawiono wysoki stos z ław kościelnych i podpalono, zamieniając go w ogromny stos pogrzebowy. Płomienie strzelały wysoko w kierunku kopuły. Jednak dopiero kiedy Langdon podążył za nimi wzrokiem w górę, dotarła do niego w pełni groza sytuacji.
Wysoko w górze z lewej i prawej strony zwisały liny przeznaczone do zawieszania kadzielnicy i poruszania nią nad głowami wiernych. Teraz jednak nie przytrzymywały one kadzielnicy. Wykorzystano je do czegoś innego...
Z lin, umocowane za nadgarstki, zwisało ciało nagiego mężczyzny. Liny naciągnięto do tego stopnia, że niewiele brakowało, by go rozerwały. Ramiona były wyciągnięte na boki, tak że wyglądał, jakby go przybito do niewidzialnego krzyża unoszącego się w domu Bożym." (tłum. Bożena Jóźwiak).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,9 MBWyświetleń: 7140 (#462)
"Ekstaza św. Teresy" BerniniegoW kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie
Strona
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Losowa panorama
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Czwartek, 2 listopada 2017: Na murach pałacu Pena w portugalskiej Sintrze
Palácio da Pena
Czy to już jest koniec? :( (widz)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017